page top

Numer 4/2014

Okładka pierwszego numeru czasopisma Psychologia Społeczna

 

Poczuję to, co Ty, jeśli Cię polubię? 
Wpływ atrakcyjności interpersonalnej na zarażanie afektywne


Klara Królewiak, Monika Wróbel




Streszczenie
Celem przedstawionych badań było zbadanie związku między atrakcyjnością interpersonalną nadawcy a podatnością odbiorcy na zarażanie afektywne. Badani (n = 82) oglądali filmy z nadawcą prezentującym pozytywną bądŸ negatywną ekspresję emocjonalną. Przed obejrzeniem filmu oceniali oni swój nastrój (pomiar deklaratywny oraz ukryty) oraz czytali winiety przedstawiające nadawcę w pozytywnym lub negatywnym świetle. Po obejrzeniu filmu ponownie dokonywano pomiaru afektu. Wyniki ujawniły, że atrakcyjność interpersonalna nadawcy wpływa na podatność odbiorcy na zarażanie afektywne. Badani wysoko oceniający atrakcyjność interpersonalną nadawcy przejmowali jego afekt, w przeciwieństwie do osób, które oceniały go jako nieatrakcyjnego, przy czym efekt ten był obserwowany jedynie w przypadku ukrytego pomiaru nastroju.

Słowa kluczowe: zarażanie afektywne, atrakcyjność interpersonalna, efekty asymilacji i kontrastu, winiety

© 2005 Polskie Stowarzyszenie Psychologii Społecznej
tworzenie stron www
english logowanie strona główna kontakt strona Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej polish logowanie strona główna kontakt strona Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej