|
Numer 3/2009
|
Wykrywanie kłamstwa w komunikacji interpersonalnej
Katarzyna Cantarero
Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej oraz
Instytut Psychologii Polskiej Akademii Nauk
Streszczenie |
Celem tego artykułu jest przybliżenie perspektywy komunikacji interpersonalnej w
analizowaniu kłamstwa i jego wykrywania. Teoria Interpersonalnego Oszustwa wyjaśnia jakim zmianom ulegać może interakcja
w trakcie oszukiwania oraz jakie konsekwencje dla powodzenia kłamstwa mają działania podejmowane przez oszusta i oszukiwanego.
Opisane zostają kolejno następujące czynniki wpływające na zwiększenie skuteczności w wykrywaniu kłamstwa w komunikacji interpersonalnej:
interaktywność, moment podejmowania decyzji, bezpośredniość, obserwacja/uczestniczenie, modalność, tendencyjność ocen, podejrzliwość,
powtarzanie przesłuchań oraz wykorzystanie dowodów. Dane dotyczące wykrywania kłamstwa w interakcji opierają się
również na strategiach wykorzystywanych w celu dojścia do prawdy. Przedstawione zostają praktyczne implikacje dla
wykrywania kłamstwa w komunikacji interpersonalnej oraz możliwe dalsze obszary badań wynikające z przyjętej perspektywy badawczej.
Słowa kluczowe: Wykrywanie kłamstwa; Teoria Interpersonalnego Oszustwa; strategie ukierunkowane na uzyskanie prawdy
|
|
|
|